Wilfred

F*ck! We groeien niet!

Zittend in de auto nog even bellen naar een goede vriend die je voor je gevoel te weinig spreekt. “Hé, hoe is ie?” Het antwoord op je open vraag is voorspelbaar. “Hey! druk man. Zo ontzettend druk op het werk, niet normaal. Veel te druk. En we blijven maar groeien, groeien, groeien…”. Herkenbaar gesprek?

Hecht dan vooral niet teveel waarde aan het gesprek. En sluit vooral geen leugendetector aan, want je gesprekspartner heeft waarschijnlijk zelf niet eens in de gaten dat die combinatie niet samengaat. Te druk is namelijk hetzelfde als te rustig. Zowel “tijd over” als “tijd tekort” zijn niet de fases waarin je je bedrijf kan laten groeien.

Is het te rustig dan gaat er iets niet goed. Je product of dienst en de prijs die je op je prijskaartje zet zijn blijkbaar nog geen goede match. Voor sommige ondernemers heel lastig om toe te geven. Heb jij het ook te rustig? Kijk eens vanmiddag (je hebt tenslotte toch tijd genoeg) naar een herhaling van een programma van kok Gordon Ramsay. Hoe hij de eigenaar van het restaurant in plat Engels (fuck fuck fuck!) heel duidelijk maakt dat een restaurant met goed eten en een normale prijs iedere avond vol zit. “as simpel as that”. Loopt jouw bedrijf nog niet dan is je eten niet goed of te prijs te hoog.

En dan is er de categorie “te druk”. “Druk druk druk” is net zo erg als te rustig, alleen vertellen we deze afwijking vreemd genoeg wel vol trots. Ook bij “very busy” klopt de verhouding prijs en product niet. Of je prijs is te laag of je product/dienst is onvoldoende leverbaar. Mailtjes en appjes laat je te lang liggen, je vergeet te dure contracten van leveranciers op te zeggen en ook je sociale leven schiet zwaar tekort.  Ok, de “te druk” club kan soms beschikken over een vollere bankrekening maar daarentegen hebben de mensen van “te rustig” lekker de tijd om vanmiddag op de bank naar Ramsay te kijken.

Hoe dan ook, beide hebben niet de middelen of de tijd om lekker te groeien. Groeien kan namelijk alleen als je het niet te druk -en niet te rustig hebt. Je doet het werk dat je moet doen in het aantal uren dat jij prettig vind. Niet in 38 uur, niet in 20 uur en niet in 100 uur per week. Maar gewoon in het aantal uren dat bij jou past. Pas dan kan je je bedrijf laten groeien. Laten inderdaad. Een bedrijf groeit namelijk niet vanzelf. Dat zal je zelf moeten doen. En jij?

Behoor jij tot de groep mensen die het te rustig of te druk (druk,druk) heeft? Troost je dan met de gedachte dat deze groep 80% van alle ondernemers bevat. En dat groeien heel dichtbij is. Alleen even zorgen dat je het wat drukker of wat minder druk krijgt. Fuck!

Wilfred van Empel, Flex Car Rent