NMB-1805

‘Durf te delen en los te laten’

HBL werd door de gemeente Tilburg al gekwalificeerd als ´Bedrijf van de Maand´. Daarbij behoort de mini-versie van het ´Bengske´. Die staat niet in de vitrinekast op de kamer van directeur Bram Mutsaers. Wel twee FD Gazelle Awards en tal van andere waarderingen voor aanpak en groei.

Het oer-Tilburgse ‘Bengske’ heeft een plaats gekregen in de hal van het geheel nieuwe bedrijfspand. Het zitmeubel onderschrijft ook het sociaal-maatschappelijke karakter van HBL. Het is illustratief voor de manier waarop Mutsaers (34) en zijn compagnon Luuk Schormans zaken doen. Ook al is internet hun verkoopkanaal voor gereedschap (www.gereedschapcentrum.nl), aan een persoonlijke aanpak hechten ze veel waarde. Twee- misschien wel drieledig. Denk aan de manier van zaken doen op internet, personeel werven en met mensen omgaan. Ook aan kennis delen met andere ondernemers hecht Mutsaers veel waarde.

nlgroeit
Dat gebeurt via nlgroeit, het platform voor groeiondernemers. Het is dé ontmoetingsplaats voor ondernemers (vanaf 1 miljoen omzet) met een gezonde dosis ambitie die willen groeien. Mutsaers kan zich de eerste kennismaking met nlgroeit nog herinneren. “Een bijeenkomst waarbij onder andere Koningin Maxima, Mark Rutte en Wouter Bos aanwezig waren. Naast me aan tafel zat Pieter Zwart, baas van Coolblue. Heel interessant.” Daarop volgde een uitnodiging van nlgroeit. Mutsaers had er oren naar. Als ervaren ondernemer deelt hij als mentor zijn kennis graag met andere ondernemers. Afhankelijk van de groeifase van hun bedrijf worden de ondernemers door nlgroeit gekoppeld aan een ervaren mentor. “Als mentor spar ik nu met een andere ondernemer over zijn groeiambitie en -uitdagingen. “Goed om te horen hoe hij in de branche staat. Er zijn er maar weinig die het spel op internet begrijpen.” Mutsaers noemt zaken als prijsstelling, procesmatige trajecten, logistiek en de omgang met financiering. Hij kwalificeert het mentortraject dat nlgroeit aanbiedt als ‘zeer leerzaam omdat je klankbordt met ervaren ondernemers die al een stap verder zijn en vrijblijvend hun ervaringen willen delen’.

Gereedschap
Vanzelfsprekend wil Mutsaers het nodige kwijt over ‘zijn’ HBL. Het begon in 2009 op een zolderkamer met een partijtje gereedschap. Die kamer werd te klein en de huur van garageboxen volgde. Groei kan snel gaan en is gerelateerd aan aanpak en bezieling. Bij HBL is dat allemaal in orde getuige dat het bedrijf onlangs weer is verhuisd, via de Herasstraat en de Boterberg nu naar de Jellinghausstraat. “Dit is ons vijfde pand. We werken met 60 fte’ers. Een groot aantal voor de voorbereiding van de internetbestellingen. Verder veel medewerkers, die een beroep hebben die een tiental jaren geleden nog niet bestond.” Een verwijzing naar de branche gerelateerde internetmarketing. Inspelen op de wensen van het personeel vertaalt zich in een goed geoutilleerde sportzaal en Fifa en andere computerspellen in de bedrijfskantine op beeldscherm. “Natuurlijk moet je het juiste personeel vinden, maar hen ook houden en pleasen.”

Omzet
HBL verwacht dit jaar met gereedschapcentrum.nl en Fixami-vestigingen in België, Frankrijk en Spanje een omzet van 26 miljoen te realiseren. Mutsaers: “We richten ons op de bouw, de industrie en particulieren, staan borg voor een goede prijsstelling, prima vindbaarheid van de site en een geoliede, dus snelle, logistiek. Ons heldere aanbod vertaalt zich in een reeks gereedschappen waar mensen naar zoeken. Wij weten welke dat zijn, en zorgen voor het juiste assortiment.” Wat hij de nlgroei-ondernemers toevertrouwt? “Vertrouwen in eigen aanpak, werkzaamheden durven overdragen en jezelf af en toe een spiegel voorhouden. Natuurlijk sta je vaak eenzaam aan de top en dat moet je doorbreken. Durf stappen te zetten en los te laten. Als je te lang watertrappelt ga je kopje onder.”