Wilfred

De romantiek van het familiebedrijf

Wat een romantiek… Het familiebedrijf! Vader begint vanuit zijn hobby zijn winkeltje, zoonlief is net zo bezeten van deze hobby en neemt, in goede harmonie, de zaak over van pa. De dochter van pa gunt haar broer het bedrijf en komt zo nu en dan helpen als haar broer het te druk heeft. Nadat de zoon een paar jaar heeft meegelopen in de zaak geeft een trotse pa aan dat hij de leiding overdraagt aan zoonlief. Pa werkt nog wat mee om te helpen, zonder zich met de bedrijfsvoering te bemoeien… Herkent u zich in dit verhaal en is het bij u net zo gegaan?

Proficiat! U bent een uniek geval! Koop vandaag nog een kraslot want dit komt zelden voor. Nederland telt 300.000 familiebedrijven die we in 3 groepen kunnen delen. De eerste: De gedwongen overnames; Pa kan vanwege zijn gezondheid (of nog erger) zijn bedrijf niet meer volhouden en moet noodgedwongen zijn kinderen aan het roer zetten. Moeilijk of makkelijk telt niet want de overname moet er komen. Kinderen hebben geen tijd voor emotie want de zaak moet draaien.  Er moet brood op de plank. Niet zelden komen de ondergeschoven gevoelens pas jaren later naar boven bij deze “nieuwe directeuren”. De hamvraag: Wilde ik eigenlijk deze zaak wel? De tweede groep zijn de “redelijke” overnames; De oudjes vinden dat ze genoeg hebben gewerkt en doen met plezier een stapje terug. De kinderen hebben ook hobby in het werk en nemen de zaak geleidelijk over. Uiteraard is pa het oneens met de nieuwe investeringen (dure website) en het aantal opgenomen vrije dagen, maar moeder weet pa ervan te overtuigen zich er niet teveel mee te bemoeien. De oudjes kopen een boot, moestuin, camper of caravan en beginnen aan het nieuwe “geen-baas-meer” tijdperk. Met recht is deze tweede groep de meest ideale te noemen en een droom van alle kinderen die ooit het stokje willen overnemen.  Maar deze groep is helaas maar een heel klein gedeelte van alle overnames. Het overgrote deel zit in groep 3; onredelijke gesprekken en onmogelijke verwachtingspatronen die een soepel verloop onmogelijk maken. Pa die zijn bedrijf wil overdoen, omdat dat zo hoort, maar dat eigenlijk helemaal niet wil.

Ruzies die het gezin verscheuren of ten minste achterlaten met blijvende littekens. Met name de bedrijven die zijn gestart in het tweede gedeelte van de vorige eeuw hebben er last van. Kinderen die het gevoel krijgen dat ze het toch nooit goed doen en ouders die te horen krijgen dat vrijwel alles fout was aan hun bedrijf. Beiden is natuurlijk niet waar. En beiden willen liever dat het anders zou gaan. En toch…toch gebeurt het iedere dag nog steeds. Tot groot genoegen van de dure mediators. Mediators die je het geheim van het conflict gaan vertellen, maar dan wel het liefst in 8 sessies. En het geheim? Dat is heel simpel. Pa begon ooit de zaak omdat dit werk zijn grote hobby was. In het website-loze tijdperk. Altijd voldoende werk. Geen reviews op Google. Die kinderen willen die zaak wel overnemen, maar niet de hobby. De kinderen hebben namelijk hun eigen hobby’s en dat is niet perse het bedrijf. De nieuwe garde wil goede klanten en dat zijn niet de klanten die niet willen betalen. Als alle ouders dat zouden begrijpen dan zou de 2e groep veel groter worden de komende jaren..

Wilfred van Empel, Flex Car Rent