37-BEDRIJFSPROFIEL Capi Europe 4 paginas (2)

Capi Europe Made in Tilburg

Toen Toine van de Ven in 1997 begon met het maken van betonnen ornamenten, zat het gigantische bedrijfspand dat hij vorig jaar met Capi Europe in gebruik nam nog niet in de planning. Hij was er niet zo mee bezig. Toch wist hij in 21 jaar tijd uit te groeien van eenpitter naar een internationaal opererend bedrijf. Met een aantal opvallende kenmerken. Hoe doet hij dat toch?

Vleugels uitslaan
‘From here we spread our wings’ staat er op de lange gevel van het pand. Dat is precies wat oprichter en directeur Van de Ven en zijn medewerkers van plan zijn vanuit het nieuwe bedrijfspand aan de Asteriastraat. De lichtgewicht design bloempotten vinden vanaf hier hun weg over heel de wereld: Australië, Azië, Canada, het Midden-Oosten en natuurlijk Europa. De ondernemersdrang kent geen grenzen voor Van de Ven. Een jaar geleden nestelde Capi Europe zich als één van de weinige lokale bedrijven op deze locatie tussen internationale A-merken als Tesla, Coca Cola, Coolblue, Nokia en Samsung, en voelt zich er thuis.

Bekendste bloempottenleverancier
Qua oppervlakte kan het bedrijf zich zeker meten met zijn bekende buren. Geldt dat ook voor de rest? “In Australië roept de naam Capi niet zoveel herkenning op als bijvoorbeeld een Tesla”, erkent Toine van de Ven. Maar wat niet is kan nog komen en daar heeft de gedreven ondernemer dan ook zijn zinnen op gezet. “We willen de bekendste bloempottenleverancier van de wereld worden”, zegt hij recht voor zijn raap. En dat zijn geen loze woorden van de ondernemer die in de afgelopen twee decennia zijn bedrijf exponentieel liet groeien.

Terwijl bijna iedereen ging produceren in lagelonenlanden, deed Capi Europe aan reshoring en haalde de productie terug naar Nederland

Belangrijke momenten
“Er zijn een paar momenten geweest die belangrijk waren voor de groei van mijn bedrijf”, vertelt Toine. Na de start in 1997 wist hij al gauw zijn weg te vinden naar het Verre Oosten. In Vietnam vond hij de mogelijkheden om de productie van betonnen ornamenten, beelden en tuinmeubelen groter aan te pakken. In 2005 kwam een belangrijk inzicht: “We kwamen erachter dat de kopers van onze potten voornamelijk vrouwen zijn. Daarom hebben we ze lichtgewicht gemaakt, maar wel met een natuurlijke uitstraling.” Acht jaar later, in 2013, deed Van de Ven iets tegendraads. Terwijl bijna iedereen ging produceren in lagelonenlanden, deed hij aan reshoring. Hij haalde de productie terug naar Nederland. Het heeft hem geen windeieren gelegd. Bij de verhuizing naar het nieuwe pand heeft hij de productieafdeling zelfs verdubbeld. “We hebben de bestaande productielijn verhuisd en er een nieuwe lijn naast gezet. En steeds zijn we door blijven draaien. We produceren lokaal en ook nog eens continu, 24 uur per dag, 7 dagen in de week”

Hard werken en een beetje geluk
Wat is het geheim achter zijn succes? “Hard werken”, zegt hij zonder aarzelen. “Ik kom uit een doorsneegezin waar we het niet heel breed hadden. Als ik niet de spijkerbroeken van mijn neef wilde afdragen, dan moest ik daar voor werken.” En verder? “De steun van het thuisfront, heel trouwe medewerkers, gezonde klanten, betrouwbaar zijn, niet bang zijn om fouten te maken”, somt hij op. “En een dosis geluk. Dat vergeten ondernemers nog wel eens, maar geluk moet je soms ook hebben.”

Vitaliteit
Hard werken doet hij nog steeds. En met hem zijn 75 medewerkers. “Als je doet wat wij doen, is het belangrijk om fit en vitaal te blijven. Dus moet je sporten. Zelf doe ik dat twee à drie keer in de week. Die gelegenheid wil ik mijn personeel ook bieden. Daarom hebben we onze eigen gym hier in het gebouw. Ik kan niemand verplichten, maar wel de gelegenheid bieden om te sporten. We doen ook al vanaf het begin mee met de Verbeeten-challenge. Met fietsen, lopen, skeeleren of wat iemand ook maar kan op sportief gebied halen we geld op voor het Verbeeten-instituut. Samen sportief tegen kanker. Zo zetten we onze eigen vitaliteit in voor de vitaliteit van anderen.”

Als je doet wat wij doen is het belangrijk om fit en vitaal te blijven

Evenementenlocatie
Het nieuwe pand herbergt nog een verrassing: de showroom. Niet een standaard uitstalling van het uitgebreide productengamma maar een ruimte waar beleving de hoofdmoot is. Met licht, geluid en beeld, in het hart een bar, een volledige keuken in en om een jeep, een victoriaanse serre en een theater met authentieke bioscoopstoelen die Toine redde uit het MIDI-theater. In combinatie met de meterslange massieve boomstamtafel doet die eerder aan als evenementenlocatie dan als showroom. Dat heeft een reden: “Klanten komen niet makkelijk meer naar een showroom, ze gaan liever naar beurzen waar ze een totaalaanbod kunnen bekijken. Dus wilde ik iets maken waarvoor een klant uit bijvoorbeeld Australië wel naar hier komt.” Dankzij een partnerschap met Cookaholics, die er op gastronomisch gebied de scepter zwaait, is het eten en drinken er op hetzelfde hoge niveau als het productaanbod van de bloempottenproducent zelf.

Elkaar inspireren
Diezelfde showroom is ook het decor voor de Mini Netwerk Contactavond op maandag 14 januari 2019. Tijdens die avond gunt Toine de aanwezigen, naast een uitstekend diner en een fijne ambiance, ook een kijkje in zijn keuken. “We kunnen veel van elkaar leren. Zelf heb ik veel opgestoken van de ondernemers die ik ontmoet heb”, legt hij uit. “Nu vind ik het leuk om anderen te inspireren. Op de plek waar je zit zijn altijd wel bijzondere bedrijven waar je je licht op kunt steken. Ik kan iedere ondernemer adviseren om eens een kijkje te nemen bij een ander. Gewoon uit interesse. Ik kijk er dan ook naar uit om collega-ondernemers te ontmoeten tijdens die avond.”

Capi Europe
Asteriastraat 17-19, 5047 RM Tilburg
T 013-5115050
info@capi-europe.com
www.capi-europe.com