2-COVER + COVERSTORY Bob Hutten 4 pagina’s spread pagina 1 en 2_edited

Familiebedrijven creëren blijvende waarde voor mens en omgeving

Vooral Brabant heeft heel veel familiebedrijven. Is daar een verklaring voor te geven? En hoe ziet de toekomst eruit? We vroegen het aan Bob Hutten, initiator en voorzitter van het Brabantse Familiebedrijven Genootschap. “Mensen in Brabant waren vroeger echt heel erg arm. Ondernemend en creatief zijn was de enige manier om te overleven. Nu zijn familiebedrijven de ruggengraat van de economie en dat blijven we ook. Steeds meer mensen zien namelijk in dat ondernemen vooral moet gaan over maatschappelijke waarde en niet alleen over geld.”

Diepe armoede. Dat is dus de oergrond van het ondernemerschap in Brabant. “Als je niks hebt, begin je met zorgen voor je eigen eten door te jagen en te boeren. Boeren op veen- een peelgrond is lastig, dus dat vraagt nogal wat creativiteit. Alleen is dat bijna niet vol te houden. Toen kwam Pater van den Elsen, van huis uit boerenzoon, met het initiatief om boeren te verenigen. In 1896 werd de Noordbrabantse Christelijk Boerenbond opgericht en in 1898 de Boerenleenbank. Door organisatie en samenwerking ontstonden boerencoöperaties en een sterke boerenstand, verbonden met de Katholieke kerk. Die boerencoöperaties schalen op en daar ontstaat nieuwe business omheen. Er zijn hallen nodig voor de gedeelde landbouwmachines, daar moet licht branden, producten moeten vervoerd en vermarkt worden. Rondom de food industrie ontstaat zo een nieuwe industrie.”

Ik vraag mijn dochters niet, wil jij in het familiebedrijf?

Voorbeelden te over
Uit zijn verdere verhaal blijkt hoe innovatief Brabantse ondernemers kunnen zijn. Hij vertelt over vleesproducent Saal van Zwanenberg uit Oss die op zoek gaat naar een nuttige bestemming voor zijn slachtafval. Met de hormonen uit orgaanvlees van zijn varkens worden na onderzoek medicijnen ontwikkeld, waaronder ‘de pil’; het begin van Organon. Omdat roomboter zo duur is, bedenkt Antoon Jurgens van De Unie een soort ‘nepboter’, margarine. Hij start een fabriekje in Oss, gaat samenwerken met de Lever Brothers en zo ontstaat Unilever, inmiddels een van de grootste bedrijven van de wereld. Zo begint ieder bedrijf dus als een familiebedrijf.

Samenwerken is noodzakelijk
Net als Pater van den Elsen ziet Bob Hutten sterk de noodzaak van samenwerken. “De transitie waarin we nu zitten gaat zo hard dat je het als individueel bedrijf niet gaat redden. Je moet samenwerken. Alle innovaties zitten voortaan tussen bedrijven in om samen beter te worden. Alles gebeurt cross over, bijvoorbeeld tussen food & health en food & logistics. Het Brabantse Familiebedrijven Genootschap is een prachtige club om dat met elkaar op te zoeken. We organiseren allerlei activiteiten die ons de kans geven om elkaar beter te leren kennen, te inspireren en te versterken. Leden zijn allemaal DGA’s en hebben honderd of meer medewerkers in dienst. We hebben bij de oprichting gekozen voor 100+, niet om arrogant te doen, maar omdat die schaalgrootte een aantal uitdagingen met zich meebrengt waarop we elkaar kunnen bevragen en ondersteunen. Behalve de DGA’s ontmoeten ook onze experts op het gebied finance, ICT, bedrijfsopvolging, marketing, HRM en facilitair elkaar bij het genootschap. Liever een vriend gebeld, dan een consultant geteld, is ons motto. Met 160 leden zijn bijna alle grote familieondernemingen in Brabant inmiddels bij het genootschap aangesloten en we weten elkaar goed te vinden.”

Het woord crisis is niet gevallen binnen onze club

Hoezo crisis?
Een opvallende uitspraak tijdens ons gesprek is dat het woord crisis in al die jaren niet is gevallen binnen het genootschap. Hoe zit dat precies? “De maatschappij ontwikkelt zich naar een betekeniseconomie met een waarheid die gaat over sociaal-maatschappelijk, ecologisch en financieel leiden van bedrijven. De uitkomst van een succesvol bedrijf is meer dan euro’s. Het moet gaan over wat hun maatschappelijk waarde is. Familiebedrijven zijn dat nooit vergeten. Het zit ons DNA dat we goed willen zijn voor onze omgeving. Daar maken we immers zelf deel van uit. Familiebedrijven passen daarom ook veel beter bij de tijdsgeest dan corporate bedrijven. En door die verbondenheid met onze omgeving, zit het ook in onze natuur om snel in te spelen op nieuwe wensen van klanten. Die klant is immers ons bestaansrecht, niet de aandeelhouders.”

Krappe arbeidsmarkt
De crisis is inmiddels voorbij. Nu worstelen we met een krapte op de arbeidsmarkt. Zijn familiebedrijven in het voordeel? “Jazeker! Omdat we altijd vanuit de cultuur denken. In de crisis is ons imago veel verbeterd. Corporates zijn weinig betrouwbaar gebleken en hebben grote groepen mensen ontslagen. Ook in moeilijkere tijden houden we onze mensen graag vast. We voelen een duurzaamheidsplicht naar onze medewerkers (die bij Hutten trouwens samenwerkers heten). Ze blijven vaak lang bij ons. Daarnaast creëren we ook graag kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met ons sociale hart vinden die makkelijker aansluiting in onze bedrijven.”

Opvolging
Wat wel een serieus probleem is voor de huidige familiebedrijven is de opvolging. Voor Bob’s generatie was het nog bijna vanzelfsprekend om het bedrijf van de ouders over te nemen. Dat is niet meer zo. “Een rapport van Ernst & Young[1] laat zien dat bijna 80% er niet voor kiest om het bedrijf over te nemen. Dat is echt een zorg. Toch zal ik mijn twee dochters, nu 18 en 20 jaar, nooit vragen: Wil jij in het familiebedrijf? Die druk wil ik ze niet opleggen. Ik wil in de eerste plaats dat ze gelukkig zijn en weet dat mijn collega-ondernemers binnen het genootschap er net zo over denken. Uiteraard is het een belangrijk onderwerp van gesprek. We moeten allemaal een passend antwoord voorbereiden op de vraag: Wat gebeurt er als er iets met ons gebeurt? Zelf houd ik alle opties nog open. De dagelijkse leiding van Hutten is bij het huidige team samenwerkers al in goede handen.”

[1]          Coming Home or breaking free? Een beter kijk op de opvolgingsintenties van de volgende generatie in familiebedrijven.

Voor meer informatie: www.bfbg.nl